29 mars 2007

Nær og fjern - nå og da


Hvis jeg nå faktisk klarer å få på plass bilder, så har jeg kommet et skritt videre. Jeg har jo ikke tenkt å legge ut verken slekt eller venner - men ett og annet bilde som er litt fint kanskje?

Motivet på dagens bilde er et koreansk buddhistisk tempelmaleri, det ble funnet på gaten i noen ruiner nord for Seoul i 1954, bragt til Norge, - og så gitt tilbake til Korea igjen 50 år senere. Er nå på nasjonalmuseet i Seoul.
Nederst på maleriet (utenfor fotografiet) er det en kinesisk tekst som beskriver hvem man ser, og når det er fra (slutten av 1800-tallet mener jeg å huske).
Tilbakeføringen av bildet resulterte i "diplom" fra kulturministeren, porselensfat dekorert av kjent kunstner, og abonnement på Nasjonalmuseets nyhetsblad - på koreansk, - et av de mange språk jeg overhodet ikke behersker.

Ingen kommentarer: