02 april 2007

På livet laus - en kjærlighetserklæring

Jeg er ikke noen virkelig morgenfugl, - og enkelte lørdager har jo vært ganske fuktige, så morgensøvnen søndager er egentlig ganske viktig.
Men, - jeg har klokkeradioen satt til kl.8, - for jeg elsker å høre søndags-morgen-radio, - fra 8 til 10 faktisk - og det må være P2. Og rosinen i pølsa er På livet laus, - når det er Astrid Brekken som har laget programmet.
Hun er kjempeflink. Finner alltid utrolig interessante personer. Er selv kunnskapsrik som få. Behersker mange språk. Har en vakker stemme, og en nydelig dialekt.
Det er alltid mye fint på P2, - men sjelden noe som gir meg mer enn hennes programmer. Om jeg hadde fått gå i skole hos Astrid Brekken, - høre alt hun har laget, snakke med henne - da tror jeg at jeg hadde blitt både et klokt og et godt menneske.
Slik er det ikke, det får jeg ikke - og ikke er jeg så ryddig og disiplinert at jeg hører alt hun lager av programmer heller, - men jeg skulle gjerne...
Jeg hadde helt glemt at jeg egentlig har beundret henne i over 30 år,- fra den gang hun var i redaksjonen av Sirene. Selvsagt er hun en klok og god nyfeminist!
Et annet klokt og fint P2-menneske er Solveig Bøhle, - og jeg blir ikke overrasket når jeg ser at de to har laget bøker sammen, - i tillegg til det de har skrevet hver for seg.
Godt at vi fremdeles får ha slik radio å lytte til, - godt at vi ikke er tvunget til "P4"skvalder om vi ønsker å lytte til en stemme i radioen.

Ingen kommentarer: