03 juli 2007

Petanque og postmodernisme

Ikke er jeg god på petanque (i andre deler av Frankrike kalt boule, - i Italia boccia - tror jeg), og ikke er jeg sterk verken på filosofi eller litteraturvitenskap.
Men, - det er moro å møte en gjeng som liker å kaste stålballer mot en liten farget kule, - erte hverandre og samle poeng, - vinne eller tape, - og ha det hyggelig sammen. I dag var det over 30 som møttes, - til tross for at "de fleste" har reist hjem til Norge for sommeren. Av disse ble over 20 med til lunch på stamstedet i Valbonne. Noen sier det er en fuktig lunch, - i dag kunne den gjerne ha vært enda fuktigere for min del. En ting var at de var noe treige med vinpåfyllingen (og vi har en prix fix - vin à volonté), verre var det at vannkaraflene heller ikke ble fulgt opp, - og vi var tørste.
En liten hard kjerne ble igjen etter lunch, - til en ekstra karaffel vin, - og uten at jeg egentlig husker hvorfor (kan det komme av vinen?) kom samtalen inn på postmodernisme.
Jeg har alltid lurt på hva det egentlig er, - men aldri gjort noen reelle forsøk på å finne ut av det. Men hvem satte begrepet på papiret, når skjedde det, - og hva er det engentlig man mener med det?
Tore ryddet litt opp for meg, - og kanskje har jeg fått nok input til å forsøke å finne litt mer ut av det - for min egen del.

Ingen kommentarer: