24 juli 2007

Hvor fartøy flyte kan



Vi er oppvokst med at norsk sjømannskap er noe helt spesielt. Hvite seil over Nordsjø står og alt det der.
Selv ble jeg trukket til eksamen da jeg ikke umiddelbart kunne snakke om Thor Heyerdahl og Kon Tiki da jeg skulle presentere min "Særoppgave" i historie på videregående, - hæ?! Jeg hadde vært ett år i California, lest James Mitcheners Hawaii, - og syntes jeg hadde hele den polynesiske migrasjonen klart for meg.

I sommer fikk jeg se en flåte som virkelig fikk meg tilbake til tidligere tiders overfarter. Denne flåten var verken en Kon Tiki, eller en Ra, - men den så nå faktisk ganske så sjødyktig ut. Den moderne greia, en påhengsmotor, er pent pakket inn i seilduk.

Men, - jeg aner ikke hvem som eier den, aner ikke hvem som sover bak de meget spinkle lerretsskjermene. Jeg håper at farkosten drar videre en dag, og ikke ender sine dager på Théoules strender.

9 kommentarer:

Minneapolise sa...

Tror du kan engelske utrykk jeg ikke har lært ennå. Catch 22? :)

Betty Boom sa...

Djezuz, aldri om jeg hadde lagt ut på den der :)

Betty

Tonita sa...

Det er en litterær referanse, - Joseph Heller skrev en bok med den tittelen, - fra WW2, - amerikanerene i Middelhavet om jeg husker riktig, - men det det går ut på at det er umulig å få til noe. Jeg siterer fra den ganske nyttige google, med søk: "define: catch 22"
Catch 22 has become a term, inspired by Joseph Heller's novel Catch-22, describing a general situation in which A must have been preceded by B, and B have must been preceded by A.

Unknown sa...

Ah..nå begynte jeg å synge bare av å titte innom bloggen din!

"Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan der er han førstemann!"

Egoisten
- Åtgaumsforvaltar med tenor i røsten

Tonita sa...

egoist: tror din tenor gjør seg godt. Ta vare på sangtradisjonene!

Tonita sa...

Betty: heller ikke jeg hadde likt å dra langt ut med den der. Særlig ikke i et farvann med slike infernalske brennmaneter, tenk om man måtte svømme til lands. Bestene er nesten usynlige, - men med en evne til å gi brannsår som varer et år eller mer.

Anonym sa...

Hmmm...noe skeptisk til sjøegenskapene til den farkosten der, ja!

Tonita sa...

Skal sende ut en ekspedisjon for å se om farkosten fortsatt flyter. Første pulje reiser ut om en 10 dagers tid, neste pulje om drøye 6 uker.
Ekspedisjonene vil kombinere farkostkontroll med bading i salt, men ikke så kaldt middelhavsvann. Noe inntak av lokal rosa drikke må påregnes.

Unknown sa...

Det høres ut som en ekspedisjon jeg kunne likt å delta på!