26 mai 2007

Utsikt fra dusjen en sen lørdagsmorgen


Jeg småkikket ut gjennom sprekken i gardinene mens jeg sto i dusjen, - en slik langsom lørdagsmorgen når jeg ikke har satt igang i full fart fra morgenen av. En morgen med ekstrasøvn, en deilig bonus. Og så kom et lysebrunt dyr inn i synsfeltet, - et vakkert rådyrgikk sakte forbi vinduet, og jeg ble stående musestille for ikke å skremme. Desverre kom lyden av et fly og skremte rådyret som sprang vekk.
Bildet er plukket fra nettet, - mitt rådyr var mye vakrere. Ikke kan jeg fotografere, - og ikke ville jeg ha kunnet gjøre det da, om jeg ellers hadde beherket kunsten.

Jeg har ofte sett rådyr før, men da helst helt tidlig eller sent på ettermiddagen. Vi har for den saks skyld besøk av ganske mye dyr, - men ikke hele tiden. Rundt huset har jeg sett hare, grevling, rev, elg men mest rådyr. Katter er det lite av for tiden, - vi har ikke hatt noen siden Fofo, - Fofo som viste seg å være en jentepus med viril kjæreste.

Nå er første strøk malt på det nye treverket til den gamle hagebenken til svigermor. En benk som stammer fra 40-tallet, - og som jeg har brukt mer penger og krefter på enn om jeg hadde kjøpt en ny benk. Den blir fin, - denne gangen er jernrammen blitt malt svart, to strøk etter først å ha blitt antirustbehandlet. Det er anskaffet nye skruer, nytt treverk er kappet til, hjørner rundet av, sandpapir kjøpt, en flott grønnfarge er valgt og første strøk er på plass. Jeg gjør mer for denne benken enn for bilen min som ikke er vasket på tre år. Fingrene mine mine er nå ru og neglene har grønne festrender - jeg skal bruke plasthansker i morgen, - trur eg.

Ingen kommentarer: