29 januar 2011

Moro med bil

For to år siden ble det anskaffet ny bil til heimen, fin og rød, og med gode klatreegenskaper slik at det skulle være uproblematisk å komme seg hjem.
En liten glipp var det - vi (eller rettere sagt EkteMannen) glemte å sjekke hvor bred den var - tenkte ikke på det, det var jo en "småbil".

Det som engang var en småbil forblir ikke det til evig tid. Det viste seg at Rødhette var bredere enn den gamle digre stasjonsvognen som hadde gått ut og inn av garasjen i bortimot 20 år! Krise.

Løsningen ble at man måtte rygge inn, - og med ett sidespeil pent slått inn. Og det gikk greit, - for det meste.

Det kom en ripe i lakken på venstre forskjerm relativt tidlig, - men ellers greit nok. Dvs, i sommerhalvåret valgte jeg vel stort sett ikke å bruke garasjen, - så jeg kan vel ikke si at jeg er helt komfortabel med å kjøre ut og inn gjennom den trange porten.

Rett før jul skjedde det jeg vel kanskje hadde fryktet lenge, - jeg gjorde ett eller annet litt anderledes enn vanlig - og hørte at det gikk skikkelig galt (vinduet hadde jeg jo åpent siden jeg hadde slått inn sidespeilet). Jeg kjørte litt ut igjen, ikke uten vonde lyder det heller, fikk rettet opp bilen og kom meg inn på plass.

Skikkelig bulk i venstre skjerm, - og ikke bare det, - lakken flaket av, den riktig sprutet i de 18 kuldegradene det var den kvelden, - den gamle ripen i lakken var ikke å se.

Førjulsstresset som jeg var orket jeg ikke dele hendelsen med alle inne helt med en gang, jeg måtte finne en passe anledning til å fortelle det.

Anledningen kom ganske raskt. EkteMannen ble invitert til å bli med på en ganske eksotisk reise, - jeg også i og for seg, - men jeg måtte jobbe. Så da da sa jeg: Jeg tror jeg bruker pengene på bilen jeg, - den trenger å shines opp etter nærkontakt med garasjen. - Vil du bli med ut og se?

Det ville han ikke.

I går, etter bortimot to måneder vegring, fikk jeg endelig somlet meg til en biloppretter og fikk dommen: - 8900 kroner. Nye fine biler er så kravstore at de bør shines så de blir som nye.

Neste gang blir det ferdigbulket bil, - og kanskje en eksotisk ferie.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Usj, så kjedelig altså! :( Det er jo utrolig dumt at bilen er så bred at den ikke passer i garasjen. Kanskje den må byttes i en smalere utgave, når du får fikset det som må fikses? Da trenger du ikke kjøpe en som er ferdigbulket heller.. :)

Tonita sa...

Kjedelig - ja!

Men det blir nok til at jeg må "finkjøre" videre, bytte nå gir ytterligere store tap.

Sier til meg selv: aldri stresse, - alltid rolig, - så går det bra.

Anonym sa...

eksotisk ferie ser ut litt mer... Tja! spennende?
:)

Anonym sa...

Hei! Ser at du linker til bloggen min - Det er veldig hyggelig. MEN! Jeg har flytta til ny adresse. Den nye adressen til bloggen er: http://idazsagberg.wordpress.com/

Hilsen ziarah (Ida i Tromsø)

Tonita sa...

Fint at du sa fra Ida, - den blogrollen min har jeg ikke pusset på på evigheter.

Tonita sa...

Og endelig ble de siste ripene i lakken polert bort. Vårvasken kom sent i år. Nyttet ikke vente på regn heller, - det kom jo bare snø.