28 januar 2011

Er det din hund?

Det var litt småglatt på gangveien mellom de to veiene og jeg var glad for at det var et rekkverk jeg kunne slenge meg mot om jeg skulle miste fotfeste.

Plutselig kom det en diger sort hund springende bakfra, forbi meg - bråsnudde og kom mot meg. Den hoppet opp på meg, og før jeg visste ordet av det var min hånd inne i dens munn - et kort øyeblikk.

Det dukket opp en mann et stykke bak meg, og jeg ropte: Er det din hund?
Ja.
Hunden din hoppet opp på meg og bet meg.
Neida, det er bare en valp, den biter ikke.

Vel, - og jeg sa faktisk det, og det er jeg i etterkant ganske stolt av: Din hund hadde tennene sine rundt min hånd.

Nei, den vil bare leke, den bet ikke, den nappet, den er valp og liker å leke.

Det spiller ingen rolle, sa jeg, - hunden din er kjempestor, den hopper opp, og det er nok til at jeg ikke liker det.

Jeg tror det var først da at han tok fram et nytt ord:
Beklager, sa han, men føyde til: Det er jo ikke alle som liker hunder.

Jeg liker hunder, svarte jeg, - og jeg jeg er heldig og hører ikke til de som får direkte angst når en hund hopper opp på meg, - om jeg kjenner hunden. Jeg kjenner ikke din hund, - og jeg kan ikke se at det er en valp som sikkert er snill.

Jeg beklager, jeg beklager veldig, sa han da.
Og det satte jeg pris på, og sa det til ham, - Det ordet gjør en forskjell, - og jeg aksepterer din beklagelse, - ha en fin dag.

Rundt omkring der jeg bor er det for tiden ekstraordinær båndtvang, - der jeg gikk var det sikkert bare ordinær båndtvang - men det gjelder nok bare for farlige hunder, - ikke for kjempedigre valper som hopper og napper og vil leke, - men det sa jeg ikke.

2 kommentarer:

elis lesebabbel sa...

Nå var du flink! Jeg veit ikke hva jeg hadde gjor men neppe tatt det så konstruktivt!

Tonita sa...

Takk Eli, - jeg synes selv jeg var utrolig flink, men deilig å få støtte for egne meninger.

Gikk tur søndag i eget nærområde - markagrense neste, - og var forbauset over hvor mange hundeeiere som var ute og gikk - med hunder som ikke gikk i bånd. Men siden ikke noen av disse hundene hoppet opp på meg eller ville spise meg (=leke), ble det ikke til at jeg kom i dialog med noen av dem.