06 desember 2007

Dating på biblioteket

Dating på biblioteket var overskriften på en artikkel i siste nr av Bibliotekforum. Det som ble rapportert om var et forsøk på State Library of Victoria i Melbourne - Text appeal.
Biblioteket inviterte folk til å komme med en bok de elsket eller hatet, - for så å møte andre bokelskere/hatere og snakke sammen om bøkene.
Man averterte på forskjellig vis, og det ble større oppslutning en forventet, og fire ganger møttes 80 mennesker til Dating på biblioteket.

OK, det var en pris på inngangsbilletten, dette skulle være selvfinansierende, 20 dollar pr snute, - men for det fikk man to og en halv time med vin og jazz, og man møtte mange mennesker - i egen aldersgruppe - for diskusjoner og prat - etter speed dating prinsippet.

Ikke uventet var det også her et evalueringsskjema, og det viste seg at for så godt som alle, resulterte biblioteksdatingen i nye venner for de eldre, og en  date eller flere for de yngre deltakerene.

Den generelle oppfatningen fra bokfolket var at dette var en fin måte å begynne å prate med ukjente mennesker.

Kanskje noe å ta opp med norske bibliotek? Vi driver ikke med det hos oss, men jeg vet at mange studenter som overhodet ikke har noen fagtilhørighet hos oss kommer - på grunn av trivelige omgivelser, søte jenter, og tøffe gutter.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Håh! Dette er noe for norske bibliotek, ja.

Hilsen Håpefull som øyner ny datingarena

Marte sa...

Spennende!
Ikke bare dating-messig, altså. Hehe. Nye, bra mennesker man ellers ikke ville møtt er alltid en fin ting:)

Lothiane sa...

Dette synes jeg høres kjempebra ut! Jeg vil være med på dette også, jeg. ;) Veldig god idé, det blir noe annet enn de sex-fokuserte nettdatestedene.

Sukkerspinnengelen sa...

Jeg er klar! Venter utålmodig på at bibliotekansatte tar utfordringa.

Flopsy sa...

Glitrende idè!

Jeg vil jo tro at folk som liker bøker kan ha en tendens til å like hverandre, så dette må da bli suksess?

Tonita sa...

Så hyggelig med så mye positiv respons på min formidling av denne idéen som ble gjennomført i Australia, - og nå blir omtalt i Bibliotekforum.
Jeg skal se om jeg ikke kan blåse litt mer liv i idéen, i håp om at den aktive folkebibliotekverdenen griper sjansen som her byr seg til å samle hyggelige mennesker.

Lothiane sa...

*venter spent*

Tonita sa...

Nå som jeg har returnert den egentlig ulovlig innlånte boken fra Røa kan jeg jo kanskje til og med snakke med dem om ideen. Det er en epostliste for "biblioteknorge", - men jeg har ikke våget meg inn der enda, - annet enn som lurker. Skumlere å uttale seg blant "fagfeller" - og spesielt når "de" jeg vil henvende meg til er folkebibliotekarene, mens jeg sitter i en bås av en annen type og ikke kan forestille meg at vi skulle gjøre noe slikt.
Litt teit liksom å foreslå for andre å gjøre noe en ikke vil selv. Men det er to helt forskjellige arenaer.