13 februar 2007

Snø, snø, snø

Noen ganger tror jeg aldri jeg skal bli voksen. Hvorfor drømmer jeg om å bli voksen? Jo, det er et rent ønske om en lang egotrip. Ikke hente barn i barnehage og skole, ikke gjøre rent for at ikke døtrene skal synes det er bedritent i huset .... Hi,hi - jeg har ikke noe imot å gjøre rent hos dem - jeg liker bare ikke å måtte gjøre rent og rydde hos meg for at de ikke skal rynke på nesen av hvordan jeg har det.
Ja - jeg vet det sier aller mest om meg selv. Og egentlig tror jeg ikke jeg har lyst til å finne ut hva det egentlig betyr.
Jeg vil kunne drikke vin og få den deilige passe rusen, - uten at det vipper over, - uten at morgendagen overhodet er berørt, uten at nattesøvnen blir ugrei, uten at tørsten er der kl. 03.07 - jeg vil kunne lese lese lese, - uten at måltider må på plass, gå lange turer - gjerne med en matpakke, - bare av ren nytelse for bevegelsen og luften og tankene som får flyte fritt.
Men jeg vet ikke om jeg er så hemmet i hverdagen - egentlig. Mye er fint, - jobben er fin, familien er fin. Der er hyggelig med barnebarn, - men helst på mine premisser. Min mor tenkte ikke engang på at det skulle være på hennes premisser, - men gudene skal vite at det var det. Nei, ikke to på en gang, - det blir for slitsomt. Nei, jeg kan ikke komme til dere, det er for langt. Tror aldri det var et tilbud om hjelp, - kun en meget sjelden gang et aksept etter en bønn. Og slik vil ikke jeg være. Men, - det er slitsomt med huset fullt av voksne og barn - spesielt når de har helt andre rytmer, skal spise på andre tider, skal sove til andre tider, skal ha på seg andre klær....
Da rømmer jeg, - men jeg sier ikke nei.
Jeg kan ikke si nei. Det går ikke. Men jeg kjenner jeg rømmer, - mentalt, og av og til reelt.
Før hadde jeg det kjempetravelt, - men rakk likevel allverden. Nå er et døgn, en uke, en måned gått før jeg aner hva som har skjedd - og det eneste jeg er glad for er at det er rimelig ren luft her vi bor, så møkka ikke fester seg så fort. Støvdottene lever sitt eget liv, men det plager stort sett ikke meg. ... Ikke før noen skal komme og bo oppi støvdottene mens jeg er der og.
Snart ferie, - ingen skal være i huset mit mens jeg er borte, - støvdottene skal få hvile de óg.

Ingen kommentarer: