08 november 2006

Nam nam - tre i uka!

Jeg husker Damenes roman, det var pockebøker som var rosa i kantene og med romantiske bilder på omslaget. Ganske ofte var det bilder av ung pen pike og ung kjekk mann i hvit frakk - LEGE!
Jeg har helt klart lest noen av disse mens jeg var 16-17 år. Jeg lånte dem av en klassevenninne hvis tante kjøpte dem. Hjemme var den type bøker bannlyst - og derfor var de desto mer attraktive. Men, jeg ble aldri hekta.
Nå derimot, - nå er jeg kanskje hekta på TV-serier, og Gud bedre, vi har tre legeserier på gang, det er ganske farlig det!! Gray's anatomy, House og Out of practice. Sistnevnte teller egentlig ikke. Selv om alle hovedfigurene er leger, så ser vi dem ikke in action inne på sykehuset - og da holder det likesom ikke. Det er ikke nok blod, slanger og hjertegreier. Da er House og Gray mye bedre - æsse.
Det er for ille. Her har man vokst opp ikke bare i et møblert hjem med lesesirkel og uten brus og ukeblader, men til og med i et legehjem der vi barna måtte svare når telefonen ringte under middagen for å skjerme kirurgen. Vi bodde jo ikke inne på operasjonssalene, ei heller inne på sykestuene, - men dog på sykehusområdene, - det var en del av oppveksten.
Da skulle jeg jo liksom være fullstendig vaksinert mot slikt - eller?

Jeg elsker Gray's anatomy og House, synes det er herlig å krype opp i sofaen med et glass vin (eller flere) og la skuldrene synke ned og bare være med.

Men - kultur med stor K er det ikke - æsse.

Ingen kommentarer: