02 november 2007

Takk til Sparkle Hayter - og Mihoe

Her forleden fortalte Mihoe om en litt pulp fiction-aktig bok hun hadde lest - av den dame med det utrolige navnet Sparkle Hayter. Det navnet måtte bare være en oppfinnelse - av hennes agent, eller en annen med salgsnese trodde jeg. Nå hadde imidlertid Mihoe faktisk også lenket til Sparkle's blog - så jeg slang meg rundt, - og traff på et interessant bloginnlegg om New York Times' arkiv der store deler nå var tilgjengeliggjort - gratis, man må dog registrere seg.

Jeg kommenterte forresten hos Sparkle og spurte rett ut om det rare navnet hennes jeg, - hun svarte omgående at hennes far mente hun glitret da hun ble født (kan hun være datter av Crystle?)

Som Sparkle interesserer jeg meg for arkiver, og jeg snuste rundt inspirert av hennes blogginnlegg. Leste bl a om stor andel mannskap blant de overlevende fra Titanic (i én livbåt var det 9 kvinner og 30 brannmenn). Det var ikke bare ridderlighet med kvinner og barn først i livbåtene da Titanic sank, nei.

Så hoppet jeg til nåtiden, - for det var ikke bare det gamle arkivet jeg fikk adgang til da jeg registrerte meg (måtte forresten droppe å hete tonita hos dem, navnet var opptatt).
Fordi jeg alltid er interessert i medias omtale av lymfødem gikk jeg til helse-seksjonen og søkte på lymphedema og fikk faktisk en del treff, - og dette førte meg bl a til artikkel om et par jenter som startet firma som lager noe mer attraktive kompresjonsplagg enn det en vanligvis får fatt i. Fordi det er flere "armer" enn "ben" ute i lymfødemverdenen er det ikke overraskende at hjemmesiden deres hadde bilde med lekre armstrømper - se bare:



Jeg har tatt en titt i katalogen deres - og der var det noe for enhver smak - men bare for armer, - ikke et ben i sikte. *Sutrer*

Ellers er bildematerialet deres akkurat like irriterende som alt annet i salgskataloger for kompresjonsplagg - ikke et normalt lymfødemben eller arm å se, bare sylfider all around. Det er ikke slik vi ser ut vi som kjøper produktene deres.

6 kommentarer:

Betty Boom sa...

Mihoe er det hundre år siden jeg har vært innom... særlig fordi at når jeg kommenterte der, så kom det aldri noe i retur. Får du noen gang noe fra det holdet?

Tonita sa...

Mja, mnei - det kan vel være lenge siden det.

Det er rett og slett ikke slik at de jeg liker å lese - og som jeg tid vis kommenterer hos, nødvendigvis kommer på besøk til meg. Men Mihoe svarer på kommentarer hos seg.

Men har du sjekket ut den leopardmønstrede armstrømpen fra LympheDIVAene - tenkte det måtte være noe for deg. There is something beyond black you know!

Betty Boom sa...

Hvis du mener tape - greiene, så har jeg prøvd det, og synes ikke at det funker noe særlig. Men fargene var kule.

Mihoe leiren har jeg gitt opp for lenge siden. lykke til å prøve deg på stengte stasjoner.

B

Tonita sa...

Betty: nei ikke tapeen, - her er det armstrømper i all verdens farger, sjokkrosa og leopardmønstret - you name it.

Vet ikke om kvaliteten, men synes det er fint at noen tenker noe annet enn beige og sort i alle fall.

sparkle hayter sa...

Tonita, I finally found your blog. Thanks for visiting mine. I sometimes go to Oslo (three times now) to visit friends there. Maybe I will meet you next time.

Tonita sa...

Well, well, I'll be darned!

This is really something.

Yesterday I confessed a "libary sin" in the comment field of another blogger. I did not specify which book I had misused my own position to get hold of as inter library loan, - but the book was actually The last manly man. (One is not supposed to use inter library loan for fiction, - but as I work in a libary ..., well, I did it anyway being to lazy to go to the public library that owned the book).

And just this morning I started reading the book, - since I am in bed third day running, having a fever, a head ache and a sore throat.

Well - then back to you. Usually I do not think it is a good idea to meet friends from Blogger City, - or have family and very close friends read your blog. But of course there are exceptions. And yes, it would be lovely to meet you - that is if Oslo is the destination when you are in Norway.

I have only been to New York a couple of times in passing really, and do not know the Big Apple at all. My part of the US is southern California, - where I lived a year, just like I did in Nevada a little later.

I have an English language blog, - but do not use it much these days, my latest posting of any lenght there was on musunderstood parenting in the forties and fifties.

my alter ego

If you want to "meet" that might be a better place.

Now, I have to get back to my book and cup of tea.