For den som jobber i det som nok går inn under det grumsete begrepet et "serviceyrke" er det behov for en rekke kurs. Konfliktmestring, kommunikasjonskurs, - og masse mer.
Hva gjør man med en som ser ut som og oppfører seg som en terrorist, - en som skremmer vettet av deg: Ikke fortell meg noen ting, ikke snakk til meg. Gjør jobben din bare, for faen din jævla drittkjerring...
Selvsagt er det ingen vitner til monologen, - og selv om det er lett i ettertid å si at man skulle gjort si og så, sagt "Jeg tror ikke jeg kan hjelpe deg, et øyeblikk skal du få snakke med en annen medarbeider....", - så er jo virkeligheten at der og da blir man nesten lammet.
Mer enn en gang har jeg tenkt at jeg er himla glad jeg ikke jobber i det som så vakkert heter "Trafikketaten" - men kanskje de nettopp har fått 17 kurs i konfliktmestring, - i motsetning til oss.
Men, de aller fleste er jo kjempesøte og superglade når vi faktisk kan hjelpe, når vi klarer å finne ut av problemer, når vi viser dem finurligheter som gjør at de lettere håndterer sin hverdag etterpå.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar