02 november 2006

Dårlig rengjøring

Det er pinlig når en gaffel som ble lånt for 3 1/2 år siden dukker opp under oppvaskmaskinen.
Selvsagt er jeg kjempeglad for å ha en oppvaskmaskin, glad for at alle sprekkene i avløpsslangen ble oppdaget før det ble full oversvømmelse, glad for å ha en hendig mann som stiller opp og reparerer.
Det er ikke like morsomt å komme hjem å finne oppvaskmaskinen ute på gulvet, støv og kliss og rot over alt, - og en fremmed gaffel på benken. Hvor i all verden kom den fra? Det tok litt tid:
Gaffelen var én del av et sett på 12 som jeg lånte til en større selvskapelighet, - og jeg hadde et svare strev med å få kjøpt en erstatning da den hadde forsvunnet. Vi hadde aldri lett innunder oppvaskmaskinen.
Gaffelen hadde jeg glemt for lengst, - og det var heller ikke en lekkende oppvaskmaskin som var årsaken til at den dukket opp, - det var jakten på den forsvunnete kokkekniv som nå var igang. Min kjære er utrolig envis som svenskene sier, når noe først setter seg i hodet på ham, og nå var det denne kniven som vitterlig hadde vært borte noen måneder, men som skulle finnes.
En uke etter er den fremdeles borte, - men det er renere under oppvaskmaskinen, bak radiatoren, under mikro'n, under komfyren, inne i oppvaskbenken - men alt det synlige rotet er som før. Alt er nesten normalt.
Men, - skal jeg gi min venninne hennes gaffel, - trenger hun å ha 13?