30 oktober 2006

Bøker med og uten støv

En dag jeg har god tid skal jeg endelig ta meg sammen og kaster bøker. OK, ikke nødvendigvis kaste, men i alle fall kvitte meg med en masse bøker jeg aldri kommer til å lese.
Vi har en hel del bøker som jeg har lyst til å lese om igjen, en del som jeg ikke har lest enda, - men utrolig mye som bare har havnet her. Arv, oppbevaring - pokker ta at vi har god plass. Om ikke Lions vil ha dem går de på søpla.

Neste prosjekt blir omorganisering av det gjenværende. Det holder ikke helt med oppslagsverker i en hylle, og alt annet i vilt kaos. Og hvorfor skal kjøkkenhylla som fungerer som bokhyll på soveværelset og er alt for dyp og tar alt for mye plass, være belemret med flyplasslitteratur og gamle båtblader?

Når det gjelder bøker er det alltid slik at jeg enten har for mange, eller nesten ingen på nattbordet. Begge deler er grusomt. Nesten ingen, - da er det slik at jeg må spare, ikke lese for mye, ikke risikere å gå tom. For mange, - da blir det fort 4 bøker på gang samtidig, - og det er slett ikke lurt. Akkurat nå er det rimelig greit: Dansk krim (Holst) - dessverre i svensk oversettelse, men man tar hva man får, (nesten) alt du trenger å vite om norsk - grei fordi den godt kan leses i små porsjoner , Trynefaktoren (fikk den for 30 kroner og ville gi den en sjanse), Kors på halsen (Hylland Eriksen) begynner å støve ned - lenge siden den ble åpnet, siste Ruth Rendall lokker, - men jeg mangler noe nytt fransk - det må jeg finne meg om snaue to uker! Jippi, gleder meg til barnebarn og litt neddypping i 'det franske'.

Om jeg begynte å reise mer med trikken igjen ville jeg få lest mer. Jeg var en kløpper til å lese sakspapirer til møter før i tiden. Så ikke opp, hørte ikke at folk snakket, og kom gjennom ganske store bunker på 25 minutter. Men det var lite skjønnlitteratur til ren glede den gang. I bilen er det kun radio jeg får med meg, - men det er ganske hyggelig det også. P2 og RFI.

Noen minutter på sengen om kvelden er i alle fall gull verd.