06 februar 2010

Brød er godt - men jeg vil helst ikke spise det

Jeg har bakt brød i støpejernsgryte, i ovn - ikke klart å følge oppskriften, - men godt ble det.



Litt vel "saftig" kanskje, - så det egner seg veldig bra til en runde eller to i brødristeren.
Jeg måtte prøve meg fordi jeg ble så inspirert av blogg, video og oppskrift hos @eirikso, - men likevel undrer jeg meg litt over hva mine virkelige motiver har vært. Brødsug? Tror det er sannheten. For når jeg sier at jeg helst ikke vil spise brød, så er det virkelig ikke fordi jeg ikke liker det, - men vel heller fordi jeg har erfart at brød, pasta, poteter etc gjør noe med meg.

Her har jeg vært "flink pike" i ukesvis før jul, - gått ned et ønsket antall kilo. Holdt meg på matta i rimelig grad i julen, - overlevd to uker på et "kur-sted" der maten var kjempegod, - spist lav-karbo-mat, og ikke lagt på meg i det hele tatt. Og så går jeg hen og baker et brød som er så godt at det ikke er ti å motstå. Og det på et tidspunkt når jeg er alene, - jeg kan ikke engang dele brødet med EkteMannen.

Om noen kunne finne på å være så frekke å foreslå at brødet med fordel kunne ha vært parkert i fryseren, - så vil jeg bare si at fersk mat er best. Alle vet at mat man fryser får noe redusert næringsverdi, - så det vil jeg i alle fall ikke.

Så brødet blir nok spist - av meg, - og jeg kan komme til å gå opp minst like mye i vekt som brødets egen vekt, - minst!

Om jeg har beregnet rett så skulle jeg ha spist opp siste skalken den dagen EkteMannen kommer hjem. Hm, - skal jeg glede ham med ferskt hjembakt brød? Da bør jeg faktisk starte i morgen, - for her snakker vi om laaaaaangsom mat. Og jeg bruker grovt mel, - og valnøtter. Så mitt brød er sikkert enda sunnere, og enda bedre enn brødet til @eirikso, - selv om hans brød er mer fotogent.

@eirikso spurte meg forresten på twitter om når i bakeprosessen jeg hadde i valnøttene. Smigrende å bli spurt. Siden oppskriften hans hadde to höydare, nemlig "best bread ever", og minimal arbeidsinnsats, - så tenkte jeg ikke annet en fort og gæli, og slang alle ingredienser sammen samtidig. Det er i overensstemmelse med min natur, - dessverre. Ikke dessverre for brødet denne gangen, - men for alle de uheldige resultatene min uvane fører med seg ellers i livet.




Mulige forbedringspunkter:
1. litt ferskere gjær (selv tørrgjær går muligens ut på dato, - og når brødet skal ha 1/4 teskje gjær, og gjæren jeg brukte var "best før 2008", - så kan jeg få litt mindre tyngde med litt nyere gjær)

2. litt mindre valnøtter,- kanskje noe gresskar- og solsikkefrø? Men skal de være med under hele bløtlegging/heve-perioden?

3. litt mindre våt deig? - Fordi jeg så på videoen med litt mer tilstedeværelse etter at brødet var bakt, har jeg forstått at konsistensen bør være en anelse mindre suppeaktig enn det deig var)

5 kommentarer:

Unknown sa...

I dag stekte jeg et brød jeg begynte med på onsdag kveld.

Da la jeg en slump hele byggkorn i vann. På torsdag morgen supplerte jeg med vann. Samtidig foret jeg surdeigen med hvetemel og vann.

På kvelden torsdag lagde jeg deigen som besto av:

- en god slump surdeig (unnskyld noe upresis angivelse)
- 0,7 l vann (kaldtvann, ikke lunkent)
- 150 gram oppbløtte byggkorn (silte dem gjennom dørslag)
- 10 gr salt
- 50 gr havregryn
- 25 gr linfrø
- 25 gr solsikkekjerner
Alt dette blandes en stund før jeg tilsetter:

- 1000 gr grovt sammalt hvete
- 100 gr finmalt hvete (mest som for til surdeigen)

Eltes og strekkes og foldes.

Settes i bolle i kjøleskapet. Neste kveld, fredag, deles deigen i to og strekkes og foldes og fordeles i to smurte brødformer og settes i kjøleskapet (i plastpose)

Tas ut lørdag morgen og settes i plastpose på kjøkkenbenken.

Etter lørdagens handletur setter man stekeovnen på 250 gr. Sett samtidig et stålmålebeger med vann i bunnen av stekeovenen.

Rist på nederste rille.

Når ovnen er varm (og vannet koker): sett inn brødformene og skru temperaturen ned til 200. Sett tidsuret på ti minutter.

Etter ti minutter stikker du steketermometeret inn i det ene brødet og setter varsleren på 96 grader.

mmm.
Kjempegodt grovbrød som driver fettet ut av kroppen. Farlig karbo? tvertimot!

Dette er altså grovbrød etter Helsedirektoratets definisjon.

Du kan få surdeig av meg.

Tonita sa...

Jeg rødmer.

Laaangtidsbrød mitt, - hallo, nix.

Blir minnet om manglende termometer med varslingsmulighet i heimen. Mulig egenanskaffelse (ønske om nytt stektermometer i fjor resulterte i fint, men totalt skuffende sådant).

Ønske: kom og server formiddagsmat lørdag.

Anonym sa...

brød er kjempegodt, skjønner godt at du bare vil spise opp alt og ikke spare :)
Jeg klarer ikke leve uten brød, ikke så lenge jeg vet jeg har tilgang på det i hvertfall. Jeg får heller bare tåle at det gjør dette "noe" med meg og min kropp :)

Anonym sa...

Hei og velkommen "undertegnede", - hyggelig å få besøk.

Du har et forhold til mat, til godt brød - og avocado?

Unknown sa...

Glemte å si at mine brødformer er på 1,5 liter.

Tilleggsopplysninger
I går la jeg 100 gr byggkorn i bløt, i dag veide de 180 gr.

Jeg satte en tilsvarende deig i dag og målte surdeigen til 200 gram.

(Gleder meg til torsdag kveld, eller blir det fredag?)