04 februar 2010

Brød i ovnen

Det er også en ting, - lykken er å ha et, eller flere brød i ovnen.

I årevis hadde jeg minst fire brød samtidig i ovnen, en eller to ganger i uken. Prosessen ble startet en dag, med helkorn og frø av forskjellig sort lagt i bløt, - dagen etter tilføyelser av mel og gjær oa, - med hevetid, knaing, utbaking, ny heving, - pensling og steking. Og resultatet var alltid gode brød.

I dag har jeg forsøkt meg på et kjappis-brød, - tipset om fra kollega og twitrer @KonTiki1974, nå er det ikke hans brød, men alt er greit sosiale nettverks tid, - det ble lenket til nettsiden til @eirikso.

Her var det gøy, - enkel oppskrift, - med variasjoner som nesten ga meg nok spillerom, men bare nesten. Og best av alt, @eirikso hadde laget en fantastisk video av sin brødbaking, der vi sekund for sekund følger med på den utrolig korte tiden som skulle til for å lage dette brødet som han påstår er verdens beste.

Om hans brød er verdens beste vil jeg aldri kunne svare på. Om det brødet jeg har bakt i dag er verdens beste er ikke godt å si enda. Et par ting forkluderer forutsigbarheten: jeg hev oppi bare grovbakstmel, - og deretter mer enn et par never grovt knuste valnøttkjerner. Dette resulterte i at deigen etter mitt skjønn krevde noe mer vann, - men siden jeg hadde vært dum og ikke sett på videoen før jeg startet bakingen, - vel så vet jeg ikke om jeg endte på den tørre eller fuktuge siden. En annen sak er at jeg oppdaget at tørrgjæren jeg hadde i heimen var best før 2008. Men ære så nøye a?

Det får jeg svar på i morgen tidlig.

Kollega @sylletopp er også en ivrig brødbaker, - men han sverger tl surdeig. Så langt har jeg ikke kommet, - er det noe for pensjonstiden?

Ingen kommentarer: