04 januar 2010

Tjue-ti, ja, - kanskje. Men hva med Knausgård?

Noen ganger lar jeg meg hisse opp over de dummeste ting. Men debatten om vi skal si totusen-og-ti, eller tjue-ti ble ikke det helt store objektet for min opphisselse.
Han Sylfest sier at "hele Europa" - med unntakelse av de dumme svenskene, - sier totusen-og-ti, - men der tar han feil. For selv om BBC ikke er et land innen EU, - så er det i alle fall en institusjon man bør regne med, - og de har nå etter det vi må formode er svært så solide overlegninger, landet på tjue-ti.

Det er andre ting jeg er mer opptatt, av og i tvil om. Skal, eller skal jeg ikke gi meg i kast med Knausgård? Janke er overhodet ikke i tvil, selv ikke etter å ha lest tre samfulle bind - men kan det være fordi hun selv er Bergenser? Kan vi stole på en Bergensers omtale av en Bergensers produksjon?

OK, - jeg innser umiddelbart at jeg bør være forsiktig. Ingen ville vel komme med tilsvarende dumme innspill i forhold til Osloboere? Nei. Så da glemmer vi det med Bergensere, - og jeg står igjen med en solid anbefaling.

Jeg dras mot å lese et verk der så mange snakker varmt om bøkene, - men så skygger jeg litt unna. Det er så mange sider, slikt et stort prosjekt å starte på. Er jeg utholdende nok, vil jeg klare det? Det er liksom ikke noen vits i å sette igang noe jeg ikke kan gjennomføre. Det noe av det samme som gjør at jeg ikke går på kino så ofte, - jeg gidder ikke gå om jeg ikke er rimelig sikker på at jeg kan "stå han ut".

Siden jeg er en gjerrigknark har jeg ikke så stort problem, - foreløpig er det lange ventelister på Knausgård-bøkene, - selv om jeg sikkert kjapt kommer til b.1 som jeg ga min svigersønn til jul.

Det er kanskje rett og slett bare å sette igang og gi seg hen?

4 kommentarer:

fr.martinsen sa...

Det er ikke verre enn å gå i bokbutikken og lese litt i bind1 og se om du tror det er for deg før du kjøper. Skal man først lese syns jeg det gir merverdi å lese dem mens det er diskusjoner rundt bøkene.

Og så er jeg som alltid for å legge vekk bøker etter 50 sider hvis man ikke liker dem likevel, eller forlate kinosalen. Livet er for kort og bøkene mange.

Tonita sa...

Kloke damen! Jeg dropper jo gjerne bøker - men mer uvillig hvis jeg har betalt en masse.

OK. Sjekke først. Livet er for kort - og mitt kortere enn ditt.

elis lesebabbel sa...

Jeg har prøvd! 192 sider.
Sjekk bloggen min hvis du gidder.

Tonita sa...

Aha - skal lese - bloggen din.

Jeg har forskjellig stayer-evne avhengig av boktype, - typiske stoppesteder er s.50 og 112.

Og det er jo boka jeg er interessert i, ikke alle de nesegruse. Morsomt å lese Larsmo likevel.