28 mars 2009

Lest litt i avis, drukket litt te

En morgen senere.

Te og kjeks på sengen, avis - stille morgenstund, - og det snør ikke lenger ute. Fire kuldegrader vil bevare snøhaugene lenge, vinteren er sikret.

Dansk tidligere synlig tv-dame, nå høyst synlig eldre dame uttaler seg om å bli eldre, og hun er tre år yngre enn meg. Jo, jeg har - nesten - erkjent at jeg er eldre. Men ikke helt. Gubbe er eldre, det er klart, han er jo fire år eldre enn meg, - har feiret 70-årsdag det det helt klart var mest eldre mennesker tilstede. Vi er hos venner - og de er vel i grunnen eldre de fleste av dem, i alle fall er deres venner det. Og jeg, jo, jo da, nok sikkert jeg også.

Fr. Martinsens mor er på Facebook - hun er 10 år eldre enn meg, og er i alle fall eldre. Jeg er ikke der, men fr. M anbefaler det, - viktig å følge med, ikke dette av lasset. Om jeg tar skrittet til fjesboka vet jeg ikke, i mellomtiden kvitrer jeg, - og takk til fr.M som stilte som støttespiller i startfasen.

Danske Lene Kühlmann, den eldre dame som er yngre enn meg, sier klokt (eller selvsagt) at vi aldri blir for gamle til å lære. Klart det, - og jeg merker det daglig, at det er når jeg lærer noe nytt at jeg får min vitamininnsprøytning. Det er i jobbsammenheng at jeg daglig utfordres, må strekke meg, oppdager nye ting, formidler, forklarer, graver i min egen kunnskapsbrønn, kombinerer med databaser og gleder meg selv like mye som studenten foran veiledningsskranken når finner gode informasjonsløsninger. Og det er sikkert derfor at jeg ikke har lyst til å slutte å jobbe, - jeg kjenner at jeg trenger å bli brukt, trenger å få disse gledene.

Som Lene K får jeg ikke noe kick av dameblader og duftlys, gi meg en utfordring, noe jeg må bryne meg på, og helst en liten tryllestav attåt slik at jeg kunne slippe å rydde, tørke støv 5 ganger i året, grave meg gjennom papirer, aviser, post for å få se spisebordsflaten. (At andre har det rent og ryddig hele tiden hjelper ikke meg, jeg klarer det simpelthen ikke - men jeg skulle gjerne hatt det rimelig rent og rddig rundt meg - om jeg bare slapp å gjøre det selv).

Ragnhild Halvorsen - en av de aktive nyfeministene, og tøffe dama som besvarte spørsmål i Sirenes splate Vårt besværlige underliv, - ett år eldre enn meg, datter av tøffe Ebba Haslund som fremdeles skyter fra hofta, - sier at hun som nyslått pensjonist har oppdaget at hun ikke er målgruppe for noe som helst, og slik sett like gjerne kunne gå bak låven og skyte seg.

Nemlig! - Er det rart jeg klamrer meg til jobben jeg trives i, - og lukker ørene for Gubbes stadig tydeligere hint om pensjonering? Han kan hinte han, - han som jobbet fullt til 70, og fremdeles har morsomme jobbfaglige utfordringer som han kan styre selv.

Tror ikke mitt engasjement for lymfødemsaken vil være nok for meg, - siden jeg ikke er villig til å gå inn i styreverv, men kun skrive, lese korrektur, - og bry meg. Bry meg - det er noe jeg er rimelig god til, enten det er om saker og ting, eller å bry seg om mennesker.

2 kommentarer:

fr.martinsen sa...

Det er rart å tenke på at Ebba Haslund har en datter som er pensjonist, jeg prøver å forestille meg at jeg er like gammel og kvikk som Ebba Haslund og at datteren min har yrkeskarriere og evt. familie bak seg og at vi er gamle samtidig. Men nei. Det går ikke.

Tonita sa...

Nettopp. Det er det som er så vanskelig.

Ikke vanskelig å se at de virkelig gamle er gamle, - men at også jeg ...

Men nå har faktisk tanken begynt å snike seg innpå, - og det hjelper ikke akkurat at en del ektemenn i omgangskretsens perifieri dør i fleng, - i det de skal begynne å nyte sin pensjonsalder.

Gubbe seiler, har vett til å bruke vest når han seiler alene, har vett til å dra inn til land når det blåser kuling - men skjer det noe så hjelper ikke dette vettet.

Men - jeg kan ikke gå omkring å være redd for hverdagen - det jeg vil gjøre er å ha det fint hver dag, og være glad for hver dag Gubbe trives og gjør ting han liker, - selv om han må gjøre mye alene fordi jeg nekter å slutte å jobbe.

Gleder meg til sen-påskeferie, da skal jeg også seile, drikke rosévin til lunch, gå turer i Esterel-heiene, lage god mat, - nyte ferie, - og glede meg til å komme tilbake til jobb.