24 februar 2009

Elg observet i (på) Hurdal

Som overskrift er vel dette omtrent lavmål av hva lokallagspresse kan oppnå. Men jeg, som ellers er rimelig vant med elg utenfor vinduet her i heimen, jeg synes overskriften er grei for meg i min blogg, - siden jeg ikke har skrevet om akkurat dette før og dermed ikke må granske overskiftene med - Argusøyne, eler hva det nå er.

Først må jeg innrømme at jeg har ikke sett elg på Hurdal selv nå disse dagene. Men siden det var flere av mine kolleger som så, ikke bare en, men tre elg først mandag kveld, og en av kollegene også så elgene igjen tirsdag morgen, - så er observasjonene rapporter-verdige!

For oss hovedstadsbeboere er det ikke uten betydning å se en eller tre elg, - om kvelden eller tidlig på morgenen, stille og uberørt. Observasjonen av elgens nærhet, dens ro, dens verdighet - den gjør noe med oss.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det er i nabolaget til pappan min, gitt.
(Og han har ofte besøk av dem i hagen. Forleden stirret en elg inn kontorvinduet hans en halvtime. Lurer litt på hva han så etter..)

Tonita sa...

Hva den så inn i vinduet til din far vites ikke, men jeg har tenkt litt på andre alter nativer.
Min kollega Zsuyzanna svømte veldig intenst ved 7-tiden på morgenen, det kan ha vært av interesse for elgen.
En annen kollega - Gisela, ble observet urørlig i mange minutter utenfor hotellbygningen på samme tid om morgenen.
Var det like interessant?

Tror egentlig at elg i Hurdalsområdet gjør dette og hint, uavhengig av tilreisende fra Oslo-området.

Min elg derimot, den elgen som går i min hage, som gnager på mine busker og som legger igjen elgskit hos oss, det er en stoisk elg, en elg som ikke bryr seg om noe av det som er rundt den. (Hvordan skulle den eller klare seg i det råhippe miljøet i Holmenkollåsen?)