15 desember 2007

To-seter ute er kanskje ute, men er de inne inne?

Jeg går på utedo både sommer og vinter, - på forskjellige steder.

På min landsens barneskole var det ikke snakk om en-setere og to-setere, der var det en 6-8 stykker bortover. Jeg gikk på en ganske stor skole nemlig.

Nå er enkelte av utedoene jeg besøker ganske så fancy, - snurredo og fordampingsdo - de skal være luktfrie og gi fin tørr gjødsel som sluttprodukt, men disse er alle en-setere. På Tromøya er det en to-seter som fortsatt rår, - det ene hullet er litt mindre enn det andre, - og det er fastspikret et lite trinn på gulvet nedenfor slik at en med korte ben kan føle seg trygg.

Forleden var jeg på et utested i Oslo, - et sted med masse artige gjenstander å se på både i tak og på vegger, - det var mest som en gammeldags landhandel der inne. Der fikk jeg se noe jeg ikke hadde sett før i det hele tatt, - en to-seter, inne!


Hun synes kanskje jeg var litt rar den lett brisne jenta som kom inn mens jeg fotograferte doene.

9 kommentarer:

Cookie sa...

Jeg tar ombord tosetere mmm pluss vakkert, kaldt og mye kos. Mine barneår hvor en lurte fælt på hvorfor det var opptil flere sitteplasser - og der satt en liten kar alene gitt. Det har jo kommet dithen at forholdet kjønn og privatliv er ikke alltid samme blandingen.
Så var det det med kosen da.... vakkert billede, men huttetu - det der var i kjøligste laget. Jeg tror minsanten at jeg foretrekker skinkesteik, surkål og akkevit i 32 grader. Det får da være grenser hva en misbrukt kropp skal tåle.

Tonita sa...

Mja, det gjelder å kle seg etter forholdene da vettu.
Nå har jeg pakket partystasen i en ryggsekk, - så går jeg ut i kulda med fleecebukse, genser og minkkåpe - og skifter ved ankomst.
Gubben har gått i forvegen, for i dag er det gutta som står for maten. Mums - blir helt sikkert både kongekrabbe og østers, - og garantert ikke noe skinkesteik og surkål nei!

ver1e sa...

Ja, hver sin smak - jeg har aldri følt behov for selskap på do :-)
Enkelte ting er det greit å gjøre alene... :-)

Minneapolise sa...

Kjæreste-doer! :)

Tonita sa...

Minnie - dette var en jentedo, - ja, jo, ok, kanskje tenkt som kjæreste-doer, - det hadde ikke jeg tenkt på.

Anonym sa...

Her har jeg vært! Christiania, ikke sant? :D De har vel skjønt at kvinner liker å gå på do sammen :P

Tonita sa...

msjoplin: Velkommen til meg.
Ja, - du har helt rett mht til hvor doene var plassert!

Akkurat dette med doer på utesteder er egentlig en stor greie, - her kunne det skrives mye og med flotte illustrasjoner.

Lothiane sa...

Der hadde jeg ikke klart å gjøre stort. :-O

*sjenert*

Tonita sa...

You and me both!