02 oktober 2007

Noen har spist hvitløk - sa han

... i det jeg satte meg ned ved siden av han på mitt flysete i formiddag.

Jeg bråtenkte. - Jo, det kunne være meg han siktet til. Kvelden før hadde jeg laget en avskjedssuppe for meg selv bestående av salat, squash, løk, hvitløk, rosevin, kyllingbuljongterrning og fløte - jo, og litt tomat. Med andre ord, jeg hadde tømt både kjøleskap og grønnsakfatet på benken. Men at den suppen skulle avstedkomme at jeg luktet hvitløk, - mnei, det trodde jeg vel egentlig ikke.

Hi, hi - jeg spiser jo nok hvitløk stadig vekk til å totalt ha mistet enhver luktesans i akkurat den retning.

Mannen som sa dette var litt spess. Greit nok med farget hår, lett høydefønet for effekt, og hans kone, - eller var det mor?, - stakkars, med en to-timers hoste som ganske snart sendte meg bekymringsmeldinger i retning KOLS. De hadde en samtaleform litt utenom det vanlige, hun snakket S-L-I-K --- T-I-L --- H-A-M --- N-E-S-T-E-N hele tiden, - men altså ikke hele tiden. Han brukte ikke høreapparat, - men noe var det. De fleste meldinger ble gjentatt om lag 4-5 ganger dem imellom.

Så kom det som fikk meg til å tippe over mht sympatisk/ikke-sympatisk holdning:

Tax-free vognen ble kjørt rundt. "Hva, har dere ikke lange sigaretter? Jammen, dette går jo ikke an. De der korte varer jo bare to blås."

OK, - KOLS it is, men ingen sympati fra meg nei. Jeg sluttet å røyke, "cold turkey" for om lag 20 år siden, og det var et helvete. Tenkte ikke på annet enn røyk i 18 mnd, - og drømte om røyk i 6 år til.

Og så klaget han over hvitløkslukt. Bravo, - hadde ikke trodd det var mulig.

Men ellers er dette viktigere:

5 kommentarer:

Minneapolise sa...

Overskriften din minte meg om en gang jeg var på skoletur til San Fransisco, og jeg og en venninne spiste på en restaurant som het "The Stinky Rose", der alt inneholdt mengder av hvitløk (selv iskremen på dessertmenyen). Da vi kom på vors senere på kvelden snudde en av guttene seg helt i andre enden av rommet og utbrøt "Noen har spist hvitløk!"

Det viste seg at venninna mi hadde sladra om hvor vi hadde vært, så han hadde ventet på at jeg skulle komme inn døra så han kunne si akkurat det.

Anonym sa...

Hehe Minneapolise, det der er mobbing! :-D

Tonita, jeg syns virkelig ikke han hadde mye å klage over når han fikk seg til å klage på lengden på sigarettene! :-D

Anonym sa...

KOLS som en følge av røyk = ingen eller liten sympati fra meg.

Hvitløk= godt. Nam. Jeg er sulten. Lunsj nå.

Lothiane sa...

Underholdende selskap, skjønner jeg. :) Hvitløk er nam, men det er visst ikke alle som har forstått det. Merkelig de hadde resterende luktesans i det hele tatt.

Tonita sa...

Egentlig er vel de fleste av sykdommene våre selvforskyldte nå om dagen, - på en eller annen måte. Men, jeg klarer i alle fall ikke ha så masse sympati for den type røykhoste nei. Dessuten er den kjempeekkel. Ugh.

Men - en liten beundring for at han i det hele tatt var i stand til å lukte noe som helst.

Drar til Paris jeg, og spiser litt mer hvitløk (behøver ikke reise noe sted for å spise det, - bruker hvitløk i bøtter og spann i matlagingen i heimen) - men pusten av rå hvitløk... Vel, det kan ødelegge bra mye.